Thursday, February 25, 2010

DIALOG...
Sedikit sedutan dialog antara binatang ini boleh menyedarkan kita…

LEMBU : Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?
ANJING : Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.
LEMBU : eh, kenapa?
ANJING : Tadi aku lalu di tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki itu terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis !
LEMBU : Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.
ANJING : Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?
LEMBU : Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekali pun disamak.
ANJING : Wah.. ayat ko memang power la... kalau macam ni manusia kena ubah pepatah dikalangan mereka "Pandai macam LEMBU"

Penjelasan Berkaitan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

"Katakanlah lagi (kepadanya) Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar: 9)
Hj Khuzz

7 comments:

The Lonesome Traveler said...

orang kelate kata "kena atas butir".

platonic about zul said...

setuju sesangat

platonic about zul said...

nak tanya ya... mcm mana nak set jumlah tetamu tu?

abangsulung said...

salam perkenalan dari Kuching, Sarawak. bagus juga cerita tu..buat pengajaran.

timac said...

Assalamualaikum Khuz,

Nape lama tak up date Tinta Haramain? Hari2 dok tunggu yang terkini dari khuz...

Salam buat Ila ngan anak2 tercinta.

Chik Att said...

Salam Ustaz ,
Itulah jadinya apabila kita tidak belajar ........

kap0z said...

btoi3..