Saturday, December 13, 2008

Sinopsis Peristiwa Sebelum Haji 1429

BreakFast Bersama Ust Misbah

Pada 2 Disember 08 ana berjanji dengan Ust ManAyu untuk sama-sama pegi breakfast dengan Ust Misbahul Munir Masduki. Beliau adalah S/U politik MB perak selepas PRU12. Ana mengenali Ust Misbah ini dah lama kerana beliau adalah Timbalan pengerusi tetap Dewan Pemuda PAS sejak sekian lama. Jadi masa ana di Malaysia dulu setiap kali Muktamar Pemuda Pusat selalu le berjumpa dengan Ust Misbah.

Pada awalnya ana berjanji dengan ust utk ambilnya di Hotel Qurdoba dengan kete kemudian pergi breakfast di Aziziah. Selepas solat subuh berjemaah ana terus turun dari umah untuk pagi ambik Ust Misbah. Telah berjanji dengan Ust Man agar dia pegi ambik Ust Misbah di Hotel dan ana akan mengambilnya di tepi jalan. Tetapi setelah setengah jam berkereta ana terlekat dalam jem. Ana call Ust Man, dia pun terlekat dalam jem jugak. So sekarang kami putuskan untuk gunakan plan B. Ana call Ust Misbah supaya tunggu aje di Masjid haram dan ketika itu Ust Misbah kata dia dah ada di food court Felda di bangunan Al-Safwa. Lalu kami putuskan utk berjumpa Ust di sana sahaja. Ana call Ust Man supaya dia juga menghala ke situ. Setelah meredah jem hampir sejam dan berjalan kaki dalam 15min maka ana pun sampai le di lokasinya. Waktu ketika itu kira-kira 7.20am.

Bila berjumpa Ust baru dia parasan muka ana. "Anta rupanya, ana tak kenal nama tapi ingat le muka anta". Itu le kata-kata pertama selepas kami bersalaman. Ini bermakna ana ni belum cukup fofular sbb ana je kenal Ust Misbah sedangkan dia kenal rupa sahaja hehehehe...

Setelah bertaaruf ringkas, kami pun mula le sembang-sembang. Ust Man gi beli sarapan, bila tanya Ust Misbah dia kata dia nak air je sbb dh makan sementara menunggu kami sampai tadi. Topiknya sure le mengenai politik sbb Ust MisBah S/U Politik MB Perak. Duk seronok2 sembang Datuk Zahid Hamidi datang kemeja kami. Dia memang kenal le ngan Ust Misbah kerana sama-sama dari negeri Yeop. Mengikut teman ana di felda, Datuk Zahid ni rajin bertemu jemaah, boleh kata tiap kali waktu makan dia akan ada di situ. Itu PR yang perlu wakil rakyat PAS ikuti supaya rakyat terasa kehadhiran kita. Lepas dia bertegur sapa dia terus beredar dari meja kami. Kebanyakan meja yang dia lawati, ramai juga yang meminta izin utk bergambar bersamanya tetapi tidak pada meja kami. Hehehe.... Lepas itu Hj Arshad datang kemeja kami dan kami duduk bersembang bersama Ust Misbah.


Sembang-punya sembang sedar-sedar jam dah kul 9.10am. Banyak dah topik yang kami cover. Boleh dikatakan semua isu-isu berbangkit di perak telah kami minta penjelasan. Ada yang sulit dan ada yang terang..

Pada penghujung sembang ana memaklumkan kepada Ust bahawa pada 14 zulhijjah kami buat Majlis Tautan Mahabbah Rakyat Malaysia sedunia dan menjemput Ust Misbah salah seorang dari 3 penceramah. 2 lagi adalah Sdr Salahuddin Ayob dan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Lalu Ust bersetuju utk memenuhi jemputan kami. Alhamdulillah............Mission Complete. Isi kandungan perbualan dgn Ust mungkin boleh dikongsi jika ada permintaan. hehehehe.

HJ Khuzz

No comments: