Sunday, September 21, 2008

Cepatnyer masa berlalu...
Tup tap tup tap dah 10 akhir Ramadhan, tup tap tup tap kiraan hari ramadhan sudah kurang dari 10 bilangan jari tangan. Angkat jari tangan, rupanya kena bengkok (krekok "bahasa ganu kite") 1 jari barulah cukup bilangan baki hari Ramdhan yang ada kini, dah hampir sangat dengan penghujung Ramadhan. Tup tap tup tap jugak dah lama tak update blog, rasa baru lagi update aritu tapi sedar-sedar dah 10 hari jugak dah terbengkalai blog ni. Bukan takde crite nak tulis tapi sukar untuk cari masa utk menceritakan.
Bulan yang kita sebelum ini tunggu-tunggu sekarang sudah hampir meninggalkan kita. Renung sejenak sepanjang 20 hari berada dalam bulan ramadhan amalan ape yg telah kita lakukan. Terawikh cukup tiap-tiap malam atau dah ada tertinggal, Quran brape juzuk lagi utk khatam? Qiammullail brape kali dah kita buat sepanjang bulan mulia ini. Adakah kita bersedekah lebih jumlahnya dari bulan-bulan yang lain.. Semua yang lepas itu telah menjadi sejarah untuk kita, marilah baki Ramadhan yang ada ini kita ciptakan sejarah yang lebih gemilang untuk Iman kita, diri kita, keluarga kita, negara kita dan Agama kita..

Cepatnye masa berlalu, Tiba-tiba teringat Lailatul Qadar... dah lepas ke belum ek?? Malam tadi dah lepas mlm ganjil pertama sepuluh akhir ramadhan, mungkinkah malam tadi malam Al-Qadar datang. Harap-harapnya tidak kerana mlm tadi tak sempat nak qiam. Insyaallah akan cuba utk tidak lepaskan peluang qiam utk malam-malam seterusnya. Malam tadi kebanyakan masjid di Makkah ni dah buat qiammullail. Masjidil haram juga dah start qiam semalam, abg Syurim ngan abg Sudais yang jadi imam mlm tadi. Keadaan di masjidilharam pun dah makin sendat dengan manusia. Sejam selepas berbuka puasa dah kena bergerak ke Haram kalu impikan tempat yang agak selesa kalu lewat bergerak dapat le duduk kat hujung dinding atau celah tangga.

Hj Khuz

No comments: