Monday, April 13, 2009

PICNIC

Pada hujung minggu lepas Team Usrah Makkah menganjurkan picnic ke Obhur Jeddah. Walaupun penyertaan dari ahli usrah sendiri kurang memberansangkan kerana kebanyakan ahli kami sibuk dengan tugasan masing masing tetapi picnic ini tetap berjalan dan kami di sertai oleh 3 keluarga dari team Nokia Jeddah. Secara rumusanya picnic ini di sertai oleh 3 famili dari Makkah, 1 famili dan 2 orang pelajar Umm Qura Universiti, 2 org dari felda manakala 3 famili dari Jeddah. Jumlah keseluruhannya adalah 18 dewasa dan 11 orang kanak-kanak.

Kami tiba di lokasi kira-kira jam 5pm (9hb april 09). Selepas selesai pembahagian bilik dan kemaskan barang-barang yang dibawa, sempat le kami menikmati suasana sunset di pantai Obhor ini. Pandangannya agak menarik dan cantik.
Selepas itu kami solat maghrib secara berjemaah dengan semua peserta. Sesudah solat semua ahli baik muslimin dan muslimat sibuk membuat persiapan untuk dinner kerana perut sudah memberi signal ‘lapar’. Menu dinner kami adalah BBQ ayam dan Nasi goreng cina / meehoon goreng. Menu tambahan adalah laksa penang sumbangan Hj Ismail.
Selepas solat isya’ berjemaah bagi peserta yang tidak entitle musafir, kami semua menikmati juadah dinner yang tersedia. BBQ ayam yang dah siap di bakar oleh pembakar-pembakar profesional sedang menggamit dirinya utk di jamah oleh sahabat-sahabat. Apabila perut semuanya telah terisi kami buat sessi ta'aruf untuk merapatkan lagi ukhwah sesama kami. Kesemua yang hadir mengenalkan diri masing-masing dan sessi kali ini terbuka untuk soal jawab bagi peserta ditanya lebih mendalam pada setiap ahli. Selesai sessi ta'aruf itu program menikmati juadah untuk 2nd round sambil bersembang.
Kemudian sessi melawat pantai waktu malam diteruskan bagi ahli yang tidur lewat. Ramai kaum ibu yang mengambil bahagian ini dengan alasan anak-anak nak tgk pantai dan bermain basikal….. Sebahagian kaum bapa meneruskan sembang di lokasi asal, antara tajuk yang mengujakan adalah kisah “Hangg2”.
Pada malam itu suasana di cemari oleh muzik arab yang ntah ape ape rentak. Muzik itu berhenti hanya 10-15 bila azan berkumandang,lepas tu boleh dikatakan sepanjang masa didendangkan dengan muzik….. musykilah, musykilah. Dan yang mengejutkan lagi adalah alunan muzik itu di serikan dengan tarian joget zapin arab oleh pemuda dan pemudi arab black…. Lokasi program kami di roof top so ape kejadian di bawah sana dapat le kami saksikan dengan jelas. Lebih kurang jam 1.30am kami semua bersurai ke tempat “peraduan” masing-masing, walaupun ada yang lebih awal “keperaduan”…zzzzzzz.
Tepat jam 5.30am kami solat subuh berjemaah yang diimam oleh Ust Mohd Nurul kemudian diikuti bacaan Al-Ma’thurat dipimpin oleh Ust Abdul Rahman Al-Hak. Selepas itu sedikit tazkirah diberikan untuk memberi sedikit informasi dan motivasi kepada ahli yang hadir. Selepas itu majlis di tutup secara rasminya. Kemudian saat yang ditunggu-tunggu telah tiba, iaitu acara snookling………….. Kami check out berperingkat-peringkat.Sahabat yang mempunyai urusan lain keluar lebih awal manakala yang terakhir check out adalah team usrah makkah. Pukul 5.30pm baru kami checkout… Semoga berjumpa lagi di program yang akan datang……









Hj Khuzz

No comments: