Saturday, March 14, 2009

MAULIDUR RASUL s.a.w.
Cara menyambut Maulidur Rasul Menurut YAB Tok Guru Nik Abdul Aziz adalah dengan kita berjuang menegakkan Islam dimuka bumi… Inilah sunnah yang besar ditinggalkan oleh baginda Rasul s.a.w. Tok guru menyuruh kita menghayati ayat dari surah Al Hasy –

“Keadaan manusia di Hari Kiamat kacau bilau. Masing-masing cemas memikirkan nasib yang bakal ditanggung atas perbuatan di dunia dahulu”

Semuanya telah diceritakan oleh Rasul s.a.w. semasa hayatnya. Cerita tentang kiamat telah dinukilkan kepada manusia supaya sentiasa berhati- hati dalam perjalanan hidup ini. Nabi sendiri ketika di isra’ mikrajkan telah melihat dengan sendiri AKIBAT DARI PELANGGARAN HUKUM yang manusia lakukan serta akibat- akibatnya. Nauzubilah.

Kita tak boleh berundur semula ke dunia pada masa itu walau seribu sesalan di akhirat kelak. Secara logiknya adalah jika dari usia tua nak berundur ke usia muda pun kita tak mampu ubah apalagi nak pulang kembali ke DUNIA ketika sudah berada di AKHIRAT…..

Sesungguhnya nilai syurga adalah terlalu mahal harganya. Pada ketika itu nanti samada Melayu ke, Cina ke, India ke, atau apa bangsa sekalipun tidak akan berguna walau satu sen pun kecuali manusia yang paling BERTAKWA sahaja yang ada nilai di sisi Allah.

Tuhan yang berkuasa penuh pada hari Kiamat… Nilaian Allah pada hari kiamat hanya terhadap tiga golongan manusia iaitu Mukmin, Kafir dan munafik. Orang mukmin akan bangun dengan penuh bercahaya manakala orang munafik cuba nak menumpang cahaya orang mukmin tetapi tidak mungkin. Manakala orang kafir pula akan bangkit dengan wajah penuh kegelapan

Bagi orang Mukmin mestilah percaya dan memastikan apa jua tingkah laku di muka bumi mestilah berlandaskan ISLAM samada politik, rumahtangga sekolah, akidah, falsafah dan sebagainya. Bagi orang mukmin, Islam telah mengajar kita cara politik yang jauh lebih baik dari yang di ajar oleh manusia sekular. Ajaran itu adalah buat apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Allah larang.

Kita berderma wang ringgit, korbankan tenaga dan masa kepada perjuangan Islam, itu merupakan kiriman kita untuk hari Akhirat. Yakinlah kita bahawa apa-apa yang kita kirimkan untuk akhirat pasti akan kita dapati semula apabila kita tiba di sana. Oleh itu satu keistimewaan kepada insan yang berada dalam jamaah/gerakan Islam ialah dapat mengumpul sebanyak mungkin BONUS untuk bekalan di akhirat nanti.
Tak tertahan airmata ini apabila kita memahami bahawa perjuangan menegakkan ISLAM ini merupakan cara terbaik untuk mengingati kelahiran Nabi s.a.w Menghayati perjuangan dengan paktikal !

Selamat berjuang untuk pejuang-pejuang kebenaran .Teruslah perjuangan kita demi masa depan Islam yang CEMERLANG. Marilah kita mengikat janji setia agar kita sentiasa sanggup berjuang dalam apa jua keadaan.

Di penjara kita berUzlah, di buang daerah kita melancong, Dibunuh kita syahid, Tertiarap makan pasir, terlentang minum embun namun berjuang tetap di teruskan…. Allahuakhbar!!!

Hj Khuzz

No comments: