Wednesday, December 31, 2008

Perjalanan Haji 1429
Siri II

Selepas kami lunch, kami pun solat zohor. Kemudian ana berhubung dengan Ust Khairul ariffin dan Ust hakim bertanya akan lokasi mereka.Lokasinya adalah di Jalan 2 dan di bawah belon warna putih yang ada bendera negara Iraq. Tempat yang kami berhenti makan dan solat itu hampir dengan Masjid Al-Numerah manakala lokasi Ust Hakim adalah di sebelah sana masjid. Kami harus melintasi masjid utk ke lokasi mereka. Ana memang bercadang utk ke Jalan 2 kerana kami akan ke Muzdalifah melalui jalan itu. So ana bagitau Ust Hakim ana akan ke sana dan kalu ada kesempatan boleh berjumpa. So semasa duk berehat-rehat anak-anak ana ni semua tak sabar nak jumpa Akil, anak Ust Hakim, diorg duk ajak utk ke tempat mereka. Lalu selepas itu kami pun mulakan semula perjalanan yang belum selesai itu. Jalan punya jalan, merentasi manusia yang ramai itu lalu anak-anak pun mula rasa penat. Cuba mencari tengok belon lokasi Ust hakim tetapi masih tidak kelihatan. Walaupun manusia agak ramai tetapi ini agak berkurangan jumlahnya kalau nak dibandingkan dengan tahun-tahun lepas. Mungkin satu kejayaan bagi pihak berkuasa Saudi utk mengurangkan jemaah yang datang tanpa Tasrih Haji dengan meng"war-warkan" akan menangkap mereka yang tidak memilikinya.

Kami teruskan perjalanan, tetapi apabila semua dah penat, belon lokasi Ust hakim sudah kelihatan tetapi agak jauh lagi maka kami buat keputusan utk tidak ketempat mereka. Maka Keputusan dibuat untuk mencari tempat duduk untuk berehat dan menunggu waktu maghrib. Alhamdulillah dalam celah-celah khemah orang, adalah satu lokasi yang agak sesuai untuk kami berlima. Maka di bukakan tikar dan kami berehat disitu. Ketika kami duduk berehat sambil berwirid dan berdoa tiba-tiba datang seorang hujjaj memberi khemah kepada kami "sabil,sabil katanya. Kami terfikir mungkin kerana dalam celahan khemah itu hanya kami sahaja yang tak berkhemah maka sebab itulah "Pak Arab" itu menghadiahkan khemah itu pada kami. Syukur kepada Allah dan kami mengucapkan terima kasih kepada arab itu tadi.

Ana maklumkan kepada Ust Hakim bahawa kami tak ketempatnya kerana semua dah penat tetapi Insyaallah kami akan berjumpa selepas waktu maghrib nanti untuk sama-sama ke Muzdalifah. Maka kami semua bersetuju. Alhamdulillah selesai wukuf kami dapat juga bertemu dengan Ust Khairul Ariffin, Ust Hakim dan family dan kami sama-sama ke Muzdhalifah dengan menaiki Van. Harga tambang ke muzdalifah adalah 50 riyal seorang bagi dewasa dan 25 riyal bagi walad. Itu harga untuk dalam van, harga atas bumbung van pulak 30 riyal untuk dewasa. So kami memilih utk duk dalam van dengan bayaran 300 riyal (5 dewasa dan 3 walad)

Fuh dah penat le, bukan takat jalan je penat, menaip pun penat jugak. Dah le ek crita tu. Pakat-pakat tengok gambar le pulokk.... So kisah haji 1429 tamat di sini. Wslm...

Mabit di Mina, malam 10 Zulhijjah 1429. Atas bukit kat Emirates of Makkah

Suasana mina dari pandangan atas, ketika berjalan untuk melontar.


Ketika nak melontar malam 10 Zulhijjah 1429

Depan Jamrat, malam 10 zulhijjah 1429.

Suasana di Jamrat, malam 10 zulhijjah 1429.



Ahmad ketika bercukur di Kedai Gunting.

Muizzuddin ketika bercukur di Kedai Gunting.

Ikhwan Baihaqi ketika bercukur di Kedai Gunting.


Bergambar di depan Jamratul Aqabah pada malam 11 Zulhijjah

Hj Khuzz

No comments: