Tuesday, August 19, 2008

Sepetang Bersama Akhi Lutfi

Abg, dalam rombongan Datuk Hassan Din ada insan bernama Ahmad Lutfi Othman, tolong check betul ke dia ni Ketua Pengarang Harakah” …. Itu isi sms dari "Ust Man Ayu".. Ana pun segera hubungi sahabat-sahabat di tanah air bertanyakan kalau-kalau ada yang tahu akhi Lutfi ada datang umrah k tidak. 5 sms ana hantar serentak kepada shbt di m’sia, 4 darinya dibalas -ve (tak tahu)… hanya satu je yang bagi jawapan akhi lufti akan buat umrah cuma tak pasti tarikh…. Jawapan itu menyebabkan ana terus bersemangat untuk mencari kepastian lalu ana terus menghubungi Ust Man. Ape lagi identiti yang boleh memastikan insan itu adalah akhi Lutfi. Lalu Ust Man kata cuba confirmkan nama zaujah dia, sebab kat sini nama zaujahnya adalah Puan Hawa. Lalu sekali lagi aku menghubungi tanahair dan memang sah ana mendapat kepastian bahawa zaujanya bernama Puan Hawa. Lalu ana terus menghubungi Ust Man menyatakan kepastian tersebut dan ana memesan kepada Ust Man supaya membuat temujanji utk berjumpa beliau untuk mendengar laporan dan cerita politik terkini tanahair.

Alhamdulilah selepas 2 hari dari tarikh temujanji Allah mempertemukan ana dengan akhi lutfi. Pada mulanya berjanji bertemu di lobi hotelnya tetapi kerana kesulitan mendapat parking kereta ana terpaksa ambik beliau dan bawa ke Al-Baik Aziziah. Waktu pertemuan itu adalah jam 5.45 petang. Ust Man tak dapat bersama kerana ada urusan kerja. Pertemuan itu turut disertai oleh Hj Arshad.
Sebaik saja naik ke kereta, kami bertaaruf ringkas kemudian terus masuk ke cerita-cerita terkini politik tanahair. Memang benar kata Ust Man, rugi kalau lepaskan peluang utk bertemu akhi Lutfi ini kerana dia sure banyak cerita-cerita terkini dan dari sumber yang sahih. Sambil-sambil menikmati keenakan Al-Baik sembang kami terus rancak sehinggakan datang pekerja Al-Baik ke meja kami dan berkata “Solah Solah”. Kami lihat jam di tangan rupanya lagi 15 minit utk masuk waktu maghrib. Kami terpaksa beredar dari situ kerana sudah menjadi syarat di Tanah Haram dan di Saudi ini semua perniagaan di tutup bila masuknya waktu solat. Sambil berjalan keluar akhi Lutfi bertanya memang semua kedai ke tutup bila masuk waktu solat. Kami menjawab “Ya”. Alangkah indahnya Islam itu jika berada di tangan kuasa orang yang ingin melaksanakannya… Terus terlihat dan terpancar syiarnya. Ini di negara kita azan ke iqamat ke tak ramai yang peduli... Datang tsunami barulah ada yang pedulikan agama skit, itupun setelah mengorbankan puluhan orang.


Gambar kurang jelas kerana Al-Baik dah tutup lampu utk solat.Hehehe

Banyak jugak topik yang sempat kami cover sepanjang pertemuan itu tetapi hati ini masih rasa belum puas utk mengetahui cerita-cerita yang belum sempat diceritakan. Dalam perjalanan ke Masjid Al-Haram sempat lagi ana bertanya ada tak masa untuk bertemu sekali lagi sebelum anta balik ke Malaysia? Lalu akhi Lutfi berkata tengok le kalu dia sihat dia call bagitau.


Minta maaf semalam ana demam, esok petang bleh lah kita jumpa, kita minum dekat-dekat hotel aje le kot” itulah kandungan SMS dari akhi Lutfi sehari sebelum beliau berangkat balik ke Malaysia. Ana terus jawab “ok kita minum di D’saji food court dekat ngan Haram”. Ana dah plan untuk bawa akhi Lutfi rasa masakan Malaysia di food court yang baru berusia hampir 2 bulan kepunyaan felda.


Pertemuan kedua ini sempat dihadiri oleh Ust Man. Alhamdulillah selepas pertemuan kedua ana merasakan puas kerana telah di ceritakan topik-topik hangat di tanahair dan meleraikan permasalahn yang terbuku di hati. Bagi sahabat-sahabat yang ingin tahu isi cerita lanjut perbincangan kami boleh le hubungi ana secara personal. Hehehehe…

Hj Khuzz

2 comments:

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken said...

aik, aik .. ayat ngelas tu modal sruper napok..ahhahaha.. bertemu secara personel..keskeskesk... kita nantikan citer esok!~

Sheikh Helmi said...

Takbir!