Monday, August 11, 2008

Pertemuan Mingguan
Alhamdulillah pada minggu lepas saya dan sahabat-sahabat dapat meneruskan pertemuan mingguan kami. Biasanya rumah Hj Amin, Hj Hairul, Hj Azam dan saya menjadi lokasi pertemuan tetapi kali ini lokasinya agak berlainan sedikit dari biasa. Lokasi kali ini adalah di hadapan Masjid Mas’a Al Haram Muzdhalifah.


Walaupun out door program, tetapi laptop & pembesar suara tetap diguna

Pada malam itu kami ada tetamu dari jauh, kedua-duanya datang untuk mengerjakan ibadah umrah. Tetamu kami pada malam itu adalah Hj Bakhtiar dan keluarga dari Riyadh dan Hj Fauzi dan keluarga dari Abha. Kedua-dua tetamu kita ini dulunya pernah berkhidmat di tanah haram ini untuk beberapa tahun yang lepas.
Selepas solat isyak berjemaah dan bacaan Al-Ma'thurat, Kami diberi sedikit ilmu melalui tazkirah ringkas. Tazkirah pada malam itu disampaikan oleh Ust Hj Abdul Rahman atau nama glamour nya "Man Ayu". Antara perkara yg dibincangkan dalam tazkirah itu adalah mengenai kekuatan Ain dari pandangan mata. Bagi mengelakkan terkena ain dari pandangan mata hendaklah menyebut “Masya Allah” apabila melihat sesuatu yang indah dan cantik. Begitu juga apabila kita dipuji cepat-cepat kita menyebut "Masya Allah". Sebagai amalan, kita dikehendaki sentiasa menyebut "Masya Allah" sebelum kita memuji sesuatu yang kita lihat.
Perkara ini telah menjadi kebiasaan bagi orang-orang arab untuk mengelak dari terkena penangan Ain ini dengan mereka meletakkan perkataan “Masya Allah Tabarakallah” di tempat yang strategik dilihat seperti di kenderaan, di hadapan pintu rumah, di pejabat dan di tapak-tapak pembinaan yang baru.
Tetapi budaya ini amat asing bagi kita di tanahair Malaysia, malah kalimah “Masya Allah” teramat jarang kelihatan dijual dikedai-kedai tulisan ayat-ayat dan khat di negara kita. Perkara ini perlulah dijadikan budaya kepada kita untuk mengelak terkena Ain dari pandangan mata. Melalui pendedahan ini marilah sama-sama kita amalkan untuk kebaikan kita bersama. Bawalah balik budaya ini apabila kita pulang ke tanahair nanti Insyaallah...

Kaum bapa dan ibu sedang menjamu selera

Setelah selesai tazkirah itu kami menjamu selera. Menu pada malam itu juga agak istemewa kerana telah tumbang 2 ekor kambing dan di masak kuziii. Chef jemputan juga digunakan dalam menyediakan masakan pada malam itu. Menu ini di sediakan oleh akhi Azizie dan di bantu oleh beberapa kawannya. Pada malam itu juga dibuat BBQ kambing dan sahabat-sahabat sama-sama membakarnya.

Bergambar kenangan di hadapan
Masjid Mas'a Al-Haram Muzdhalizah
Hj Khuzz..

2 comments:

kamitaken said...

laa.. sepatutnya tetamu istimewa tu, hj lotfi lah..hahaha payah nak jumpo tuh.. mana ada jual kat kedai. kat giant pun takdak..hehehe

Nur Azam said...

kamitaken nie aktif sungguhla berkomen....harap2 boleh aktif juga dlm usrah uhuk uhuk...x nampok pung usrah minggu lepas